Prezentare generala

MISIUNE: Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Valcea (D.G.A.S.P.C. Valcea) - este institutie publica cu personalitate juridica, infiintata in subordinea Consiliului Judetean Valcea. Rolul acestei insitutii este de a asigura la nivel judetean aplicarea politicilor si strategiilor de asistenta sociala in domeniul protectiei copilului, familiei, persoanelor varstnice, persoanelor cu dizabilitatii precum si a oricaror persoane, grupuri sau comunitati aflate in nevoi si are responsabilitatea dezvoltarii si diversificarii serviciilor sociale specializate, in functie de nevoile identificate, cu scopul prioritar de a mentine functionalitatea sociala a persoanei urmarind reinsertia in mediul propriu de viata, familial si comunitar.

VIZIUNE: un serviciu public de asistenta sociala performant, transparent, eficient, de calitate, care sa atraga un grad crescut de multumire, incredere si loialitate a cetatenilor.

Principii care ne guverneaza:

  • respect pentru persoana
  • autodeterminare
  • acceptare
  • individualizare
  • toleranta
  • confidentialitate
  • justitie sociala
  • integritate profesionala.

Obiective strategice:

  • Cresterea calitatii serviciilor sociale;
  • Dezvoltarea infrastructurii serviciilor sociale

Directia de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Valcea este institutia publica cu personalitate juridica, infiintata in subordinea Consiliului Judetean Valcea, cu scopul de a asigura aplicarea politicilor sociale in domeniul protectiei copilului, familiei, persoanelor singure, persoanelor varstnice, persoanelor cu handicap, precum si altor persoane, grupuri sau comunitati aflate in nevoie sociala, cu rol in administrarea si acordarea beneficiilor de asistenta sociala si a serviciilor sociale.

Conform Hotararii Consiliului Judetean Valcea nr.101/2004, Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Valcea s-a infiintat prin reorganizarea Directiei Judetene pentru Protectia Drepturilor Copilului Valcea si Directiei Judetene de Asistenta Sociala, Sanatate, Invatamant si Cultura Valcea, si prin preluarea institutiilor de asistenta sociala pentru persoanele cu handicap: Centrul de Ingrijire si Asistenta Pasesti-Maglasi, Centrul de Ingrijire si Asistenta Lungesti, Centrul de Ingrijire si Asistenta Zatreni, Centrul de Recuperare si Reabilitare Neuropsihiatrica Maciuca si Centrul de Recuperare si Reabilitare Neuropsihiatrica Babeni, aflate sub autoritatea consiliilor locale ale orasului Babeni si comunelor Lungesti, Maciuca, Pausesti-Maglasi si Zatreni.

Directia Generala de Asisenta Sociala si Protectia Copilului Valcea indeplineste urmatoarele atributii principale:

in domeniul protectiei si promovarii drepturilor copilului:

  • intocmeste raportul de evaluare initiala a copilului si familiei acestuia si propune stabilirea unei masuri de protectie speciala;
  • monitorizeaza trimestrial activitatile de aplicare a hotararilor de instituire a masurilor de protectie speciala a copilului;
  • identifica si evalueaza familiile sau persoanele care pot lua in copii in plasament;
  • monitorizeaza familiile si persoanele care au primit in plasament copii, pe toata durata acestei masuri;
  • identifica, evalueaza si pregateste persoane care pot deveni asistenti maternali profesionisti, in conditiile legii; incheie contracte individuale de munca si asigura formarea continua de asistenti maternali profesionisti atestati; evalueaza si monitorizeaza activitatea acestora;
  • acorda asistenta si sprijin parintilor copilului separat de familie, in vederea reintegrarii in mediul sau familial;
  • reevalueaza, cel putin o data la 3 luni si ori de cate ori este cazul, imprejurarile care au stat la baza stabilirii masurilor de protectie special si propune, dupa caz, mentinerea, modificarea sau incetarea acestora;
  • indeplineste demersurile vizand deschiderea procedurii adoptiei interne pentru copiii aflati in evidenta sa;
  • identifica familiile sau persoanele cu domiciliul in Romania care doresc sa adopte copii; evalueaza conditiile materiale si garantiile morale pe care acestea le prezinta si elibereaza atestatul de familie sau de persoana apta sa adopte copii;
  • monitorizeaza evolutia copiilor adoptati, precum si a relatiilor dintre acestia si parintii lor adoptivi; sprijina parintii adoptivi ai copilului in indeplinirea obligatiei de a-l informa pe acesta ca este adoptat, de indata ce varsta si gradul de maturitate ale copilului o permit;
  • indeplineste si alte atributii ce ii revin in domeniul adoptiei, conform prevederilor legale in vigoare;
  • realizeaza la nivel judetean baza de date privind copiii aflati in sistemul de protectie speciala, copiii si familiile aflate in situatie de risc si raporteaza trimestrial aceste date Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului si Adoptie;
  • asigura organizarea, administrarea si finantarea serviciilor sociale destinate prevenirii separarii copilului de familie si a celor destinate copilului lipsit temporar sau definitiv de parintii sai, in conditiile legii;

in domeniul prevenirii si combaterii violentei domestice:

  • asigura masurile necesare pentru realizarea activitatilor de prevenire si combatere a violentei domestice, precum si pentru acordarea serviciilor destinate victimelor violentei domestice si agresorilor familiali;
  • monitorizeaza masurile necesare pentru realizarea activitatilor de prevenire si combatere a violentei domestice, precum si pentru acordarea serviciilor destinate victimelor violentei domestice si agresorilor familiali;
  • dezvolta parteneriate si colaboreaza cu organizatii neguvernamentale si cu alti reprezentanti ai societatii civile in vederea acordarii si diversificarii serviciilor destinate prevenirii si combaterii violentei domestice;
  • fundamenteaza si propune Consiliului Judetean Valcea infiintarea, finantarea, respectiv cofinantarea institutiilor publice care ofera servicii destinate prevenirii si combaterii violentei domestice;
  • sprijina si dezvolta un sistem de informare si de consultanta accesibil persoanelor victime ale violentei domestice, in vederea exercitarii tuturor drepturilor prevazute de actele normative in vigoare;
  • monitorizeaza cazurile de violenta domestica din judetul Valcea;
  • identifica situatii de risc pentru partile implicate in situatii de violenta domestica si indruma partile catre servicii de specialitate/mediere;
  • realizeaza la nivel judetean baza de date privind cazurile de violenta domestica si raporteaza trimestrial aceste date catre Agentia Nationala pentru Egalitatea de sanse intre Femei si Barbati.

in domeniul persoanelor adulte cu dizabilitati:

  • promoveaza si asigura respectarea drepturilor persoanelor adulte cu dizabilitati, in conformitate cu Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si cu Legea nr. 221/2010 pentru ratificarea Conventiei privind drepturile persoanelor cu dizabilitati, adoptata la New York de Adunarea Generala a Organizatiei Natiunilor Unite la 13 decembrie 2006, deschisa spre semnare la 30 martie 2007 si semnata de Romania la 26 septembrie 2007, cu modificarile ulterioare;
  • asigura organizarea, administrarea si finantarea serviciilor sociale destinate persoanelor cu dizabilitati, in conditiile legii, in baza strategiei judetene anuale, pe termen mediu si lung, de restructurare, organizare si dezvoltare a sistemului de asistenta sociala pentru persoanele cu dizabilitati;
  • actioneaza pentru promovarea alternativelor la protectia institutionalizata a persoanelor cu dizabilitati;
  • asigura evaluarea nevoilor individuale ale persoanei cu dizabilitati, propune incadrarea in grad de handicap, respectiv mentinerea in grad de handicap a unei persoane, precum si programul individual de reabilitare si integrare sociala a acesteia, avizeaza planul individual de servicii al persoanei cu handicap intocmit la nevoie de managerul de caz, recomanda masurile de protectie a adultului cu handicap, evalueaza indeplinirea conditiilor necesare pentru atestare ca asistent personal profesionist si pentru a beneficia de servicii sociale, monitorizeaza si evalueaza periodic activitatea asistentilor personali profesionisti si fundamenteaza propuneri privind formarea continua a acestora;
  • intocmeste si pune in aplicare planurile de servicii pentru adultii cu dizabilitati, beneficiari ai masurilor de protectie speciala;
  • organizeaza si sustine parteneriatele public-private in vederea dezvoltarii si diversificarii serviciilor specializate pentru persoane cu dizabilitati;
  • organizeaza servicii sociale pentru adultii cu dizabilitati si stabileste comisiile de evaluare a serviciilor sociale pentru adultii cu dizabilitati;
  • administreaza registrul special prevazut la art. 34 alin. (4) din Legea nr. 448/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si asigura raportarea, monitorizarea si transmiterea datelor catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilitati si Adoptie;
  • colaboreaza cu toate structurile din cadrul aparatului propriu al Consiliului Judetean Valcea, cu consiliile locale comunale, orasenesti si municipale, cu serviciile publice de asistenta sociala de la nivelul comunelor, oraselor si municipiilor, in vederea monitorizarii activitatilor de implementare a strategiilor judetene de asistenta sociala pentru persoanele cu dizabilitati;
  • propune infiintarea si acorda sprijin pentru sustinerea serviciilor de asistenta sociala si a institutiilor de asistenta sociala la nivel local si dezvolta retele comunitare de suport pentru persoanele cu dizabilitati;
  • asigura reprezentarea persoanelor cu dizabilitati, beneficiari de masuri de protectie speciala in fata oricaror autoritati publice si in justitie, in cazurile in care s-a dispus instituirea masurii de tutela a acestora;
  • monitorizeaza implementarea planului de recuperare/reabilitare a persoanelor cu dizabilitati, precum si activitatile de aplicare a hotararilor de stabilire a masurilor de protectie speciala a adultilor cu dizabilitati;
  • promoveaza si incurajeaza implicarea activa a persoanelor adulte cu dizabilitati si a reprezentantilor acestora in procesul de elaborare a politicilor, programelor si strategiilor privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor adulte cu dizabilitati;

in domeniul protectiei persoanelor varstnice:

  • asigura organizarea, administrarea si finantarea serviciilor sociale destinate persoanelor varstnice, in conditiile legii, in baza strategiei judetene anuale, pe termen mediu si lung, de restructurare, organizare si dezvoltare a sistemului de asistenta sociala pentru persoanele varstnice;
  • asigura monitorizarea si evaluarea calitatii serviciilor sociale pentru persoanele varstnice;
  • administreaza registrul special prevazut la art. 19 alin. (5) din Legea nr. 17/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si asigura raportarea, monitorizarea si transmiterea datelor catre Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice;
  • colaboreaza cu toate structurile din cadrul aparatului propriu al Consiliului Judetean Valcea, cu consiliile locale comunale, orasenesti si municipale, cu serviciile publice de asistenta sociala de la nivelul comunelor, oraselor si municipiilor, in vederea monitorizarii activitatilor de implementare a strategiilor judetene de asistenta sociala pentru persoanele varstnice;
  • propune infiintarea si acorda sprijin pentru sustinerea serviciilor de asistenta sociala si a institutiilor de asistenta sociala la nivel local si dezvolta retele comunitare de suport pentru persoanele varstnice;
  • promoveaza si incurajeaza implicarea activa a persoanelor varstnice si a reprezentantilor acestora in procesul de elaborare a politicilor, programelor si strategiilor privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor varstnice;
  • promoveaza si dezvolta actiuni de voluntariat pentru ajutorarea persoanelor varstnice;
  • colaboreaza cu organizatii neguvernamentale si cu alti reprezentanti ai societatii civile in vederea acordarii si diversificarii serviciilor destinate prevenirii si combaterii violentei domestice;
  • sprijina si dezvolta un sistem de informare si de consultanta accesibil persoanelor victime ale violentei domestice, in vederea exercitarii tuturor drepturilor prevazute de actele normative in vigoare;
  • monitorizeaza cazurile de violenta domestica din judetul Valcea;
  • identifica situatii de risc pentru partile implicate in situatii de violenta domestica si indruma partile catre servicii de specialitate/mediere;
  • realizeaza la nivel judetean baza de date privind cazurile de violenta domestica si raporteaza trimestrial aceste date catre Agentia Nationala pentru Egalitatea de sanse intre Femei si Barbati.

în domeniul persoanelor adulte cu dizabilități:

  • promovează și asigură respectarea drepturilor persoanelor adulte cu dizabilități, în conformitate cu Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și cu Legea nr. 221/2010 pentru ratificarea Convenției privind drepturile persoanelor cu dizabilități, adoptată la New York de Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite la 13 decembrie 2006, deschisă spre semnare la 30 martie 2007 și semnată de România la 26 septembrie 2007, cu modificările ulterioare;
  • asigură organizarea, administrarea și finanțarea serviciilor sociale destinate persoanelor cu dizabilități, în condițiile legii, în baza strategiei județene anuale, pe termen mediu și lung, de restructurare, organizare și dezvoltare a sistemului de asistență socială pentru persoanele cu dizabilități;
  • acționează pentru promovarea alternativelor la protecția instituționalizată a persoanelor cu dizabilități;
  • asigură evaluarea nevoilor individuale ale persoanei cu dizabilități, propune încadrarea în grad de handicap, respectiv menținerea în grad de handicap a unei persoane, precum și programul individual de reabilitare și integrare socială a acesteia, avizează planul individual de servicii al persoanei cu handicap întocmit la nevoie de managerul de caz, recomandă măsurile de protecție a adultului cu handicap, evaluează îndeplinirea condițiilor necesare pentru atestare ca asistent personal profesionist, prin serviciul de evaluare complexă, și monitorizează activitatea acestuia;
  • asigură secretariatul și condițiile de funcționare ale comisiei de evaluare și încadrare în grad de handicap, prevăzute de lege;
  • asigură monitorizarea realizării instruirii asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav;
  • respectă opțiunea referitoare la asistent personal sau indemnizație, exprimată în scris, emite acordul în acest sens și îl comunică angajatorului, în termenul prevăzut de lege;
  • ia măsurile necesare pentru planificarea și asigurarea continuității serviciilor acordate tânărului cu dizabilități la trecere din sistemul de protecție a copilului în sistemul de protecție a adultului cu dizabilități, în baza nevoilor individuale identificate ale acestuia;
  • asigură pregătirea tânărului pentru viața adultă și pentru viața independentă;
  • asigură designul universal și adaptarea rezonabilă pentru toate serviciile și programele pe care le desfășoară;
  • asigură colectarea și transmiterea datelor statistice conform indicatorilor solicitați de Autoritatea Națională pentru Persoanele cu Dizabilități și alte instituții cu activități în domeniu;
  • identifică, evaluează și pregătește persoane care pot deveni asistenți personali profesioniști, în condițiile legii; încheie contracte individuale de muncă și asigură formarea continuă de asistenți personali profesioniști atestați; evaluează și monitorizează activitatea acestora.

în domeniul protecției persoanelor vârstnice și a altor persoane adulte aflate în situații de dificultate:

  • completează evaluarea situației socioeconomice a persoanei adulte aflate în nevoie, a nevoilor și resurselor acesteia. Asigură furnizarea de informații și servicii adecvate în vederea refacerii și dezvoltării capacităților individuale și ale celor familiale necesare pentru a depăși cu forțe proprii situațiile de dificultate, după epuizarea măsurilor prevăzute în planul individualizat privind măsurile de asistență socială;
  • acordă persoanei adulte asistență și sprijin pentru exercitarea dreptului său la exprimarea liberă a opiniei;
  • depune diligențe pentru clarificarea situației juridice a persoanei adulte aflate în nevoie, inclusiv pentru înregistrarea tardivă a nașterii acesteia;
  • verifică și reevaluează trimestrial și ori de câte ori este cazul modul de îngrijire a persoanei adulte în nevoie pentru care s-a instituit o măsură de asistență socială într-o instituție, în vederea menținerii, modificării sau revocării măsurii stabilite;
  • asigură măsurile necesare pentru protecția în regim de urgență a persoanei adulte aflate în nevoie, inclusiv prin organizarea și asigurarea funcționării în structura proprie a unor centre specializate;
  • depune diligențele necesare pentru reabilitarea persoanei adulte conform planului individualizat privind măsurile de asistență socială;
  • asigură organizarea, administrarea și finanțarea serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, precum și altor categorii de persoane adulte aflate în dificultate, în condițiile legii.

alte atribuții:

  • coordonează și sprijină activitatea autorităților administrației publice locale din județ în domeniul asistenței sociale, protecției familiei și a drepturilor copilului, a drepturilor persoanelor cu dizabilități, persoanelor vârstnice, prevenirii și combaterii violenței domestice etc.;
  • coordonează metodologic activitatea de prevenire a separării copilului de părinții săi, precum și cea de admitere a adultului în instituții sau servicii, desfășurate la nivelul serviciilor publice de asistență socială;
  • acordă asistența tehnică necesară pentru crearea și formarea structurilor comunitare consultative ca formă de sprijin în activitatea de asistență socială și protecția copilului;
  • colaborează cu organizațiile neguvernamentale care desfășoară activități în domeniul asistenței sociale, protecției familiei și a drepturilor copilului, prevenirii și combaterii violenței domestice sau cu operatori economici prin încheierea de convenții de colaborare cu aceștia;
  • dezvoltă parteneriate și colaborează cu organizații neguvernamentale și cu alți reprezentanți ai societății civile în vederea acordării și diversificării serviciilor sociale și a serviciilor destinate protecției familiei și a copilului, prevenirii și combaterii violenței domestice, în funcție de nevoile comunității locale;
  • colaborează pe baza de protocoale sau convenții cu celelalte direcții generale, precum și cu alte instituții publice din unitatea administrativ-teritorială, în vederea îndeplinirii atribuțiilor ce îi revin, conform legii;
  • asigură, la cerere, consultanță de specialitate gratuită privind acordarea serviciilor sociale și a beneficiilor sociale în domeniul protecției familiei și a drepturilor copilului; colaborează cu alte instituții responsabile pentru a facilita accesul persoanelor la aceste drepturi;
  • fundamentează și propune Consiliului Județean Vâlcea înființarea, finanțarea, respectiv cofinanțarea serviciilor sociale;
  • prezintă anual sau la solicitarea Consiliului Județean Vâlcea rapoarte de evaluare a activităților desfășurate;
  • asigură acordarea și plata drepturilor cuvenite, potrivit legii, persoanelor cu handicap;
  • sprijină și dezvoltă un sistem de informare și de consultanță accesibil persoanelor singure, persoanelor vârstnice, persoanelor cu handicap, victimelor violenței domestice și oricăror persoane aflate în nevoie, precum și familiilor acestora, în vederea exercitării tuturor drepturilor prevăzute de actele normative în vigoare;
  • acționează pentru promovarea alternativelor de tip familial la protecția instituționalizată a persoanelor în nevoie, inclusiv îngrijirea la domiciliu;
  • organizează activitatea de selectare și angajare a personalului din aparatul propriu și instituțiile/serviciile din subordine, de evaluare periodică și de formare continuă a acestuia;
  • asigură serviciile administrative și de secretariat ale comisiei pentru protecția copilului, respectiv ale comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap;
  • realizează la nivel județean baza de date privind beneficiarii de servicii sociale astfel cum sunt prevăzuți în Legea nr. 292/2011, cu modificările și completările ulterioare, și raportează trimestrial aceste date Ministerului Muncii și Justiției Sociale sau, după caz, autorităților administrației publice centrale cu atribuții în domeniul serviciilor sociale din subordinea acestuia;
  • sprijină dezvoltarea voluntariatului în serviciile sociale, cu respectarea prevederilor Legii nr. 78/2014 privind reglementarea activității de voluntariat în România, cu modificările ulterioare;
  • îndeplinește orice alte atribuții prevăzute în acte normative sau stabilite prin hotărâri ale Consiliului Județean Vâlcea.